Welkom meereizigers!

Whiter than ever! my first days in Uganda!

Hallo allemaal,

Bedankt voor alle leuke reacties, leuk te merken dat zoveel mensen me volgen.

Ik kan jullie zeggen dat het de moeite waard zal zijn want we beleven hier zoveel speciale dingen!

Onze reis ging goed, slechts twee uur vertraging, wat voor Afrikaanse begrippen erg weinig is.

We werden naar het backpackerscentrum gebracht, waar we het eerste weekend zouden doorbrengen. ’s Ochtends zagen we voor het eerst het landschap, mooi, primitief en echt Afrika. We zouden om 8 uur richting de hoofdstad Kampala vertrekken, maar natuurlijk arriveerde onze bus weer uren te laat. Wachten is hier helemaal niet erg, want al wachtend hebben we de meest bijzondere dingen meegemaakt. We hoorden harde muziek en besloten op onderzoek uit te gaan. Met als resultaat een hele parade van kinderen in gekleurde kleding, het bleek om een sportdag te gaan. Als blanke waren we natuurlijk zo opgemerkt en we werden verzocht om de ‘Headmaster’ van de school te ontmoeten. Hij was erg vereerd met ons bezoek en bood ons meteen een baan als lerares aan, immers elke blanke is intelligent en rijk volgens hen. Ondertussen was de bus gearriveerd, dus op naar Kampala! Hier bleek dat er wel degelijk een aantal overeenkomsten tussen Nederland en Uganda zijn: file en regen! Het viel echt met bakken uit de lucht, waardoor het normaal gesproken al gevaarlijke verkeer alleen maar onveiliger werd, maar we hebben het overleefd!

Onder begeleiding van onze gids Kiem zijn we door de stad gewandeld en het was echt onbeschrijfelijk! Ik denk dat de beste beschrijving een kleding getto is, allemaal smalle straatjes, met overal bergen kleding. I have never felt myself so white! Overal waar we kwamen hoorde we kreten als: white princes, your exactly my seize, en Kiem heeft meer dan eens moeten lachen om jongens die hem toestemming vroegen om met me te trouwen. (terwijl ik dit schrijf hoor ik een jongen muzungu roepen en naar onze prullenbak wijzen waar we zojuist een pak koekjes hebben weggegooid, hij vraagt in Luganda of hij het mag hebben, ik schud de mieren uit het pak en overhandig het , ze rennen allemaal achter de jongen aan om ook een biscuit te kunnen bemachtigen. Zulk soort dingen maken we hier in vele varianten mee. ) back to the story -> In Kampala hadden we onze eerste maaltijd van de lokals, niet smerig, maar lekker is anders. Ook zijn we hier voor het eerst naar een wc –Uganda-style geweest, heel smerig en niet handig!

In de bus terug naar Entebbe vroeg Kiem me of ik nog zin had om mee te gaan stappen. Ondanks de vermoeiende reis konden we tegen een Afrikaanse kroegentocht geen nee zeggen. Voor het stappen zijn we eerst wezen eten, we moesten bij drie verschillende mensen afrekenen want ze hadden alle het geld hard nodig, bij een hadden we het eten besteld, de helft van de tafel zat in het ene ‘restaurant’ en de andere helft in het andere. Natuurlijk vielen we ook in de kroeg heel erg op als enige blanke, maar we hebben ons goed vermaakt. Richting huis hadden we een gewonde, Melanie viel in een greppel, ze hebben hier geen straatverlichting dus het is echt gevaarlijk donker. Gelukkig konden we onze weg vervolgen en heeft Kiem me bij mijn hostel afgezet. Dit was een lief gebaar, want het was meer dan een uur lopen en anders kon ik niet mee omdat ik de enige in dat hostel was. Onderweg hebben we het over cultuurverschillen gehad en het onderwerp ‘vriendjes’ kon natuurlijk niet ontbreken. Dat ik geen vriend heb vond hij onvoorstelbaar en ook geen vriendin vond hij helemaal raar. Hij zei: it’s the one or the other. Dus ik heb hem uitgelegd dat single blijven in Nederland ook een optie is. De dag erna vertrokken we naar ons project in Masaka. Het is hier heel primitief en de mensen zien hier nooit blanke dus we worden door iedereen aangekeken en we horen wel honderd keer op een dag hey Muzungu!! (=blanke). Ons huis lijkt op een bunker en is erg luxe voor Oegandese begrippen. We hebben soms zelfs elektriciteit. De wc hebben we allemaal getrotseerd, ’s nachts zitten er echt mega veel kakkerlakken, maar die zijn inmiddels ook onze vrienden. We zijn hier een dag alle projecten wezen bezoeken en er zijn echt veel goede projecten. Ik zal een voorbeeld geven, dat is het pigetproject. We delen hier twee varkens uit aan de armste helft van de bevolking en als ze biggetjes krijgen mogen ze er twee houden en de rest wordt weer verdeeld. Gisteren was er een grote receptie, want we zijn ook in een ander district begonnen met Pelido. Het feest was echt onvoorstelbaar! Ze hebben twee uur op ons gewacht omdat wij eregasten waren, alles werd voor ons vertaald, we kregen allerlei geschenken, en moesten eten met de afgevaardigde van de overheid. Natuurlijk moest er ook een muzungu-speech gegeven worden, ze lachten en applaudisseerden, dus ik denk dat ik het goed gedaan heb. De kinderen traden voor ons op, en alle teksten kwamen neer op hoe blij en vereerd ze zijn ons te zien en dat wij ze ontwikkeling en geluk komen brengen. Uiteraard werd ik door een jongen meegetrokken om mee te dansen, ik heb het geprobeerd maar ben natuurlijk super hard uitgelachen want ze kunnen hier dansen, daar kan geen Hollander tegen op!

De dag erna hadden we wederom een primeur: onze eerste boda boda rit! (=brommer, waar echt alles op vervoerd wordt)

We hebben hier onze eigen bodaboys die ons de hele dag begeleiden om te vertalen en ons op en neer rijden. We gingen naar de school die opgezet is door Pelido, genaamd Happy Hours. Daar zitten ongeveer 350 kinderen die allemaal bij aankomst op ons afgestormd kwamen. We kwamen er om les te geven maar door de welkomsoptredens is dat het er niet eens van gekomen! We hebben de kinderen Annemariakoekkoek geleerd en alleen de naam al maakte het spel al succesvol. Na de dagelijkse boda boda rit van twintig minuten stonden ze ons bij het vrijwilligershuis al op te wachten. Het is me opgevallen dat ze hier heel leergierig zijn! We hebben de hele avond buiten gezeten om Nederlandse woorden te leren en onze cultuur uit te leggen. Ik heb een deal gemaakt met een buurtgenoot dat zij mij Luganda gaat leren en ik haar Nederlands. Ik heb voor haar een schrift gekocht dat ze vanochtend gekregen heeft en toen in net aankwam nog steeds in haar hand heeft, wachten op mij, wat een dankbaarheid! Ik verwacht dus dat ik vanavond mijn eerste les Luganda heb! Vandaag hebben we huisbezoeken gedaan om te inventariseren wat er allemaal nodig is. De meeste problemen komen door dat er geen drinkwater beschikbaar is. Het is me opgevallen dat relatief kleine problemen hele grote gevolgen hebben. Met het water bijvoorbeeld: omdat het zo ver weg is moeten kinderen thuis blijven van school om water te halen. Kinderen die ’s nachts water halen worden gekidnapt en afgeslacht door mensen die geloven in hekserij, een soort offeringsritueel. Pelido heeft al twaalf watertanks gebouwd om deze verschrikkelijke dingen te voorkomen. De mensen hier verdienen 20.000 schilling in drie maanden dat is ongeveer 6.5 euro. Morgen is er een welkomsdiner en een soort feest, dus ik houd jullie up to date van mijn belevingen hier!

Reacties

Reacties

Ellen Joosten

Niet getreurd jongens, de foto's komen nog maar in Afrika duurt alles wat langer ;)

grietsje - ambassador Pelido

Hoi Ellen, wat leuk om je enthousiaste verhaal te lezen. Heel herkenbaar allemaal. Veel succes en vooral veel plezier! We volgen jullie vanuit Nederland en Belgie.
groetjes, grietsje

Annie, Jos en Ward

Hoi Ellen,

Fijn om te horen dat het goed met je gaat, en om iets van je avonturen te lezen! We genieten ervan!

Groetjes!

Rob

Eei zusje,

cool zeg echt vet. Leuk te horen dat je daar ook dikke ego boost krijgt doordat je daar dan eindelijk als koningin wordt behandeld. Wen er maar niet te veel aan(6) whaha. Met het huisje gaat het prima het is dan ook echt relaxer dat ons Dirk dan nu ook in Frankrijk zit. En wees niet getreurd van het opstap gaan want dat doe ik nu wel voor jou:P ben al 4 dagen vandaag 5de dag opstap geweest. Ik dacht als ons Ellen dat kan, kan ik dat ook:P natuurlijk smorgens ook weer vroeg opstaan om te arbeiten. Moeten jullie daar eigenlijk ook arbeiten? Wat jij hier schrijft lijkt het er niet echt op.
Maar nog veel plezier en je hoeft me niet te veel te missen:P
Groetjes je broertje/De King

jeanne

Ellen heel fijn om te horen dat je er zoveel meemaakt je komt vast ander thuis ( en vind chips helemaal niet meer lekker) Hoop niet dat je nog ziek bent dan maak ik me wel zorgen. Laat rob maar lekker stappen hij heeft nog het een het ander tegoed. Blijf genieten van je ervaringen denk zeker dat deze reis voor jou de moeite waard zal zijn. Lieve groetjes en een dikke knuffel je allerliefste moeder ( die je zelf gekozen hebt hi hi)

Liesbeth

Hallo Ellen je krijgt helemaal een cultuur shok als je dit leest maar zo zal het gaan in Afrika niet te begrijpen wat wij dan allemal als vanzelf sprekend vinden. Je bloemen staan nog steeds mooi te wezen , heel veel succes met jufvrouw spelen.

erica

Hoi Ellen, breng je het schriftje mee met de afrikaanse woorden, dan kan ik straks ook met die luitjes babbelen. Ik kijk er nu al naar uit.
groetjes en nog veel plezier!

Marjanne

ha ellen,
goed te lezen dat het je daar bevalt!!
succes met je lessen luganda.
hoorde van jullie mam dat je een beetje ziek bent,
hopelijk is dat gauw over.
groetjes en nog heel veel fun daar !!

Muzungu Pap

Heejee white power girl, daughter Ellen.
Mooi, hoe je daar ontvangen wordt. Hoe de mensen en hun leefomstandigheden zo'n indruk op je maken. Dit is het 'echte' leven; stappen, drinken en eten. Nu aan de slag als 'vrij'-willgers werkster. Als je een vriend gaat ontmoeten maak dan goede afspraken, want zonder straatverlichting en zo'n donkere huid vind je hem 'nooit' meer terug. (Ze noemen het niet voor niets het donkere Afrika). Het is prachtig te lezen in je woorden; 't zijn de kleine dingen die 't er toe doen. Ik ben erg benieuwd naar de foto's die je gaat versturen.
Let goed op jezelf, blijf blij en gezond, geniet en houd ons op de hoogte van je ervaringen muzungu Ellen.
p.s. Muzungu Pap is geen blanke vla. Hou van je, xxx maar gewoon je vader. Doewie

Marlie

hey el!

Wat een goed verhaal! Goed te horen dat je nog leeft en dat je ook nog iets kan eten daar. Fijn dat je meer dan hartelijk ontvangen wordt en al die kindjes zo blij maakt :). In de tussentijd maak je mij ook blij want ik heb de sleutels gevonden mwahaha en ben naar je nieuwe mansion geweest! Echt super mooi! Lekkere mini snickers ook ;)

Veel plezier, pas goed op jezelf (ja, ga wel naar de dokter als je heel ziek bent, heibelkind;)), en heb vooral veel plezier! De foto's zien we wel tegemoet, maar ik weet dat dat soms niet zo gemakkelijk is :)

x x x

anne

klinkt als een flinke verandering daar!
Super veel plezier nog

xx

André en Doreza

Hoi Ellen,
Wat een mooi verhaal en belevenissen; er gaat een wereld voor je open. Wij krijgen de indruk dat je zoveel mee maakt dat het niet allemaal te beschrijven is. Uit de reacties van anderen lezen wij dat je je niet helemaal lekker voelt. Hopelijk gaat het al weer wat beter en kun je gewoon lekker jezelf zijn! Wij kijken uit naar je volgend verhaal. Toi,toi en lieve groetjes van ons.

Baukje & Dirk

Hey Ellen,

Klinkt goed, maar ook wel scary. Zorg maar goed voor de kindertjes, we willen niet dat ze afgeslacht worden 's nachts. Gek dat dit allemaal nog steeds gebeurd in de wereld. Wij hebben alleen maar te maken met druppelslangen in France om een beregeninginstallatie te maken. Niet interessant!

Nog heel veel succes in Africa en we kijken uit naar het volgende verhaal.

Geniet ervan! Have Fun!(Niet te veel stappen):P

Dikke kus Broer & schoonzus

Rob m.

Heey Ellen,

Wat een verhaal zeg, een hele andere wereld... Ik hoop dat je er een verschil kan maken voor de mensen daar en dat je er zelf veel plezier aan beleeft!

Take good care of yourself!

Rob

Oma Riet en Opa Christ

Hallo ELLEN Daar zijn we dan, 'n beetje later zo maar 'n beetje gezellig tussendoor. Voor alles namens Riet en mezelf Hartelijk dank dat je ons de gelegenheid geeft Jou en Melanie-Anke-Luca en Tessa te kunnen volgen op jullie avontuurlijke spannende mooie en iets minder mooie ervaringen. het is geweldg DAT JULLIE DIT DOEN. --- CHAPEAU ---voor jullie alle VIJF . en VOLHOUDEN . Salute O - O

Anouk van den Eijnden

Woow Ellen wat gaaf allemaal! Zeker met die foto's erbij geeft een mooi beeld! Ik blijf je verhalen volgen.
Succes en genieten!
X Anouk

Nicole v Vijfeijken

Hee Ellen,
Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te kijken,
zo blijven we een beetje op de hoogte.
Ik zie je snel in Tilburg! ;)
Geniet er nog van, X

Tijs

Hee Ellen,

leuk verhaal en leuke foto's! Ik ben jaloers op je :)
Maak er een mooie tijd van en tot over een aantal weken!
Groetjes, Tijs

Linda

Heeee Ellen!!

Wat geweldig om te lezen, echt zo'n gave ervaring hè :)

Enne, heb afgelopen weekend je kamer in real life mogen bewonderen, WAUW! Thanks nog voor het lenen van je heerlijke bedje ;)

Meid, geniet geniet geniet!!

Liefs Linda

christel

meid, hoe maak je het daar? mis je het nl??? vanaaf ga ik bij jullie thuis bbq dus dacht zou eens ellen zijn site opzoeken en kijken hoe het daar mee is.. leuke fotos.. hopelijk maak je het goed!!! tot snel chick kus kus ps. nog bedankt voor je kamer leen drinken we x borrel op!

Maggy

Hey Ellen, wat een andere wereld zeg!
Echt gaaf man, wat je al allemaal meegemaakt hebt!
Ook fijn dat iedereen zo aardig is en alles wil leren enzo
Veel plezier en succes nog daar, dat je inspanningen niet voor niets zullen zijn ;)
Tot over n paar weekjes!
Xxx

oma Riet en opa Christ

Hoy Ellen wij konden niet eerder reageren op je geweldige en spannende brief.
Volgens ons ben je echt al ingeburgerd gezien jou diverse reacties op alle plus en min gebeurtenissen waar je "tegen aan loopt',"maar wij hebben de indruk dat jij alles rustig over je heen laat komen. kompliment hoor Ellen,vooral ook dat je niks uit de weg gaat.Wij wensen je nog "n hele fijne en succesvolle maand toe,en als je weer thuis bent , dan kun je terug kijken op een geslaagde missie die tijd gaat nooit meer verloren. Veel groeten van O en O

agnes Valentijn

Hoy Ellen.

Erg mooi om te lezen hoe het is daar. Wij gaan Annemieke en iK( agnes) over drie weken . We vinden het erg spannend, en door jou verhaal te lezen wort het nog spannender. Heb je nog tips voor ons?
Groetjes Agnes Valentijn

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!